Reflectie

Communicatie

Communicatie stakeholder

In algemeen vond ik de communicatie fijn met mijn stakeholder, ik kon makkelijk met hem praten, hij was open en kwam zelf ook met ideeën. Dit maakte het fijn om met hem samen te werken. Wel merkte ik dat mijn stakeholder soms chaotisch kon zijn, dit merkte ik doordat hij vaak van de hak op de tak ging en wat vaker dingen vergat. Dit was wel iets waar ik altijd rekening mee moest houden tijdens het communiceren.

Tijdens de stage heeft Roel een blessure opgelopen. Hierdoor was hij 3 weken niet aanwezig, de eerste paar dagen was dit nog niet naar mij gecommuniceerd. Dit vond ik vervelend. In de 2,5 week erna was Roel onbereikbaar en werd niet duidelijk naar mij gecommuniceerd hoe ik verder kon gaan zonder Roel. Dit was erg frustrerend want in die drie weken had ik informatie nodig om de doelgroep te testen. Doordat ik Roel niet kon bereiken, ben ik naar Erdinç gegaan. Dit deed ik omdat anders niet veel verder kwam. Na dit met Erdinç besproken te hebben, heeft hij ervoor gezorgd dat Roel de week erna een paar uur naar stage toe kwam om mij te ondersteunen. Tijdens deze ervaring had ik moeite met de communicatie, ik wist niet zo goed wat ik moest doen en raakte hierdoor gestrest. Voor de volgende keer zou ik niet 3 weken afwachten maar sneller initiatief nemen om contact te zoeken en andere collega’s zo nodig erbij te betrekken. Dit is dan ook een leerpunt.

Tijdens deze stage heb ik gemerkt dat ik gegroeid ben op het gebied van communicatie. Ik heb geprobeerd bij alle stappen zoveel mogelijk de stakeholder erbij te betrekken, dit deed ik door hem regelmatig aan te spreken, afspraken te maken en te pitchen. Hierdoor merkte ik dat er een goede communicatie was van beide kanten. Ik zie nog wel groeimogelijkheid op het aanspreken van mensen, dit vind ik lastig en hierin ben ik te afwachtend.

Communicatie bedrijfsmentor

Tijdens deze stage heb ik gecommuniceerd met Erdinç, mijn bedrijfsmentor. Het fijne aan deze communicatie was dat Erdinç altijd heel duidelijk was in wat hij verwachte. Dit vond ik zelf heel fijn werken. De communicatie tussen mij en Erdinç ging dan ook het meeste van de tijd goed.

Voor mijn midterm review moest ik een beoordelingsformulier ingevuld hebben door mijn bedrijfsmentor. Hier was ik echter een beetje laat mee met het aanleveren. Toen ik het beoordelingsformulier terug kreeg had ik niet echt feedback gekregen. Dit vond ik jammer want dit was wel belangrijk voor mijn midterm review. Ik had dit kunnen voorkomen door het bijvoorbeeld eerder aan te leveren, maar ik vind ook dat Erdinç meer feedback erin had kunnen zetten zodat ik hier van kon leren. Ook had ik hier meer naar kunnen vragen nadat ik het formulier terug kreeg. Een leerpunt voor mezelf dus om meer voor mezelf op te komen.

Communicatie doelgroep

Tijdens het project was de AV klas van Roel onder andere mijn doelgroep. Ik kwam bij deze klas dan ook meerdere keren testen afnemen. Ik heb tijdens deze testen veel gecommuniceerd met de studenten. Dit vond ik in het begin lastig, ik merkte dat ze niet heel geïnteresseerd waren in mij of mijn project. Hierdoor wist ik in het begin mezelf niet helemaal een houding aan te geven. Na een paar studenten gesproken te hebben merkte ik al dat de communicatie wat soepeler ging. De studenten leerden mij nu ook beter kennen en ik was niet alleen de stagiaire die achter hun docent aan liep. Na elke test ging dan ook de communicatie makkelijker, ik merkte aan mezelf dat ik meer een houding wist aan te nemen. Dit kwam ook doordat we een gemeenschappelijke interesse hadden, namelijk het AV. Ik kijk positief terug op het communiceren met de doelgroep, ik ben gegroeid op vele vlakken en heb kennis gemaakt met communiceren met mbo studenten.

Sprints

Ik heb zoals eerder beschreven gekozen om in sprints te werken, dit vond ik een goede keuze omdat ik zo het hele design proces meerdere keren kon uitoefenen. In de praktijk bleek dit echter wel lastig, dit omdat ik aan het einde van elke sprint wilde testen op de doelgroep. Hiervoor was ik afhankelijk van mijn stakeholder, zoals ik eerder heb beschreven liep dat even fout. Hierdoor liep ik vast. In de tweede sprint moest ik ook een stap terug zetten om mijn onderzoeksvragen en onderbouwing van VR aan te scherpen. Ik had mijn project opgedeeld in vier sprints, door deze omstandigheden zijn dit er drie geworden. De volgende keer zou ik dan eerst goed onderzoek doen naar de mogelijke keuzes zodat ik deze keuzes meteen beter kan onderbouwen.

Verbeterpunten

Voor de volgende keer zou ik eerst beter onderzoek willen doen om mijn keuzes beter te kunnen onderbouwen, als ik dit had gedaan hoefde ik niet een stapje terug te doen bij spring 2 zo had ik mij ook meer kunnen focussen op het maken van meerdere prototypes. Dit is dus iets wat ik anders zou doen. Ook zou ik volgende keer eerder problemen aanpakken die ik tegen kom tijdens het project. Tijdens dit project stelde ik dit soms uit of probeerde ik dit te ontlopen. Als voorbeeld neem ik de communicatie met Roel en Erdinç, ik had er eerder achteraan moeten gaan toen ik zo lang niks van Roel hoorde, hier wachtte ik te lang mee. Door er te lang mee te wachten kwam ik zelf er mee in de problemen. Dit is dus nog een leerpunt voor mezelf.

Waar sta ik nu

Ik vind dat ik op het moment een goed product heb gemaakt, ik heb hierbij echt gekeken naar waar de behoeftes liggen. Op het moment heb ik geleerd van de communicatie tijdens dit project, ik weet hoe ik hier beter mee kan omgaan in mijn verdere carrière. Ik vind dat ik ben gegroeid in het zijn van een zelfstandig professioneel. Wel wil ik meer gaan kijken in mijn carrière naar de dingen die goed gaan, ik merk dat ik vaak focus op de dingen dat wat minder gaan terwijl ik al wel veel bereikt heb. Ook wil ik nog groeien in de puntjes op de i zitten, ik wil uiteindelijk een product afleveren waar ik trots op kan zijn en eentje die helemaal af is.

Stress hanteren

In mijn project proposal was een van mijn persoonlijke doelen om beter met stress om te kunnen gaan. Hier heb ik namelijk veel last van en steeds meer richting het einde van deze opleiding. Ik merkte vooral dat mijn routine uiteen viel, ik geen zin of motivatie had voor school en andere activiteiten. Vooral in de tweede helft van het semester heb ik er last van, wanneer ik geen overzicht meer heb of niet weet of wat ik heb gedaan voldoende gaat zijn voor het assessment.

Tijdens dit semester heb ik me erop gefocust om hier beter mee leren om te gaan. Dit deed ik door mijn slaaproutine bij te houden, te blijven sporten na school, goed te eten en vaak pauzes te nemen na lang gefocust te zijn. Maar vooral het begrijpen hoe ik de stres kan ontleden en zo ook het gepieker te stillen. Dit deed ik door verschillenden oefeningen.

Toekomst Defensie

Paralel met dit semester loopt mijn aanstellingstraject bij Defensie. Ik begin in september bij het Dienjaar. Hiervoor moest ik verschillende testen doen zowel mentaal als fysiek. Dit leverde voor mij een stressvolle periode op, omdat ik niet zeker wist of ik dit ging redden met mijn blessure en mijn fitheid.