VR is een technologie die erg snel is ontwikkeld in de afgelopen jaren, het biedt extreem veel positieve effecten. Maar er zijn ook risico’s, waarover nagedacht moet worden voor dat deze technologie gebruikt word. Uit onderzoek blijk ook dat VR invloed kan hebben op de fysieke en mentale gezondheid. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot vermoeide ogen, duizeligheid en is er ook een risico van verslaving aanwezig (Vroomen, 2023). Het gebruik van VR moet goed uitgevoerd worden, dit houdt in dat er een veilige /voldoende ruimte aanwezig moet zijn waar de student zich veilig kan rond bewegen. Als dit er niet zou zijn kunnen er namelijk onveilige situaties voorkomen. Een ander risico van VR is, dat het steeds toegankelijker en realistischer wordt. Hierdoor is er meer kans dat mensen willen ontsnappen aan de echte wereld en dit heeft een nadelig psychisch risico (nadelen van, 2019).
Ook kan het voor de studenten een aantal nadelen/risico’s hebben. Studenten kunnen bijvoorbeeld tijdens de les geen aantekeningen maken, ze kunnen makkelijker afgeleid raken en door langere tijd in VR te zitten kunnen ze ook hoofdpijn krijgen (stichting kennis net, 2022). Roel gaf zelf ook aan dat het gebruik van VR er voor kan zorgen dat de docent minder controle heeft over de les.
Ook is de vraag of je de studenten wel voor langere tijd een VR-bril wil laten opzetten, veel studenten besteden al veel tijd achter de computer en telefoon en door op school gebruik te maken van een VR-bril maken de studenten nog meer extra uren achter een scherm. Dit is dus iets waar je als school rekening mee zouden moeten gaan houden.
SIVON schrijft over de mogelijke inzet van virtual reality-brillen in het onderwijs, en specifiek over de Oculus Quest 2 VR-bril van Meta (voorheen Facebook). Hoewel sommige scholen de bril al als waardevolle aanvulling op de huidige lesmethoden zien, adviseert SIVON (een organisatie die schoolbesturen helpt bij digitale veiligheid) voorzichtigheid bij het gebruik ervan vanwege de bescherming van leerlinggegevens. Een eerste juridische verkenning heeft aangetoond dat scholen op dit moment vooral terughoudend moeten zijn, omdat ze geen zeggenschap hebben over de verzamelde data en Meta de rol van verwerkingsverantwoordelijke heeft. Dit betekent dat de school geen controle meer heeft over wat Meta met de persoonsgegevens van leerlingen en medewerkers doet. Daarnaast hanteert Meta een strenge leeftijdsgrens van 13 jaar of ouder, waardoor de bril niet geschikt is voor gebruik in het primair onderwijs. Ook worden de gegevens opgeslagen op servers in de Verenigde Staten, wat extra privacy-risico's met zich meebrengt. Als school word je geacht zorgvuldig om te gaan met de verwerking van de gegevens van de leerlingen, en bij het gebruik van deze VR-bril is extra zorg nodig vanwege de uitgebreide gegevensverzameling door middel van camera's en sensoren. Omdat de bescherming van leerlinggegevens bij gebruik direct in het geding komt, is het advies om de consumentenversie voor nu niet voor onderwijsdoeleinden te gebruiken (Armitage, 2023).
Na dit onderzoek ben ik er achter gekomen dat het gebruik van VR in het onderwijs ook een aantal nadelen heeft. Dit zijn wel algemene nadelen en deze hoeven niet voor elke student te gelden. ROC Tilburg zal zelf kunnen kijken over er bepaalde maatregelen moeten worden toegepast om bijvoorbeeld de fysieke klachten te voorkomen. Het is voor ROC Tilburg ook belangrijk om ethiek in gedachte te houden, als school ben je medeverantwoordelijk voor het welzijn van studenten. Keuzes die dit kunnen compromitteren moeten aandachtig onderbouwd worden.