Er zijn verschillende game engines die gebruikt kunnen worden om een VR prototype te maken op de Meta Quest 2. Hier zijn enkele van de meest populaire:
Unity is een van de meest gebruikte game engines voor VR-ontwikkeling, en wordt volledig ondersteund door de Meta Quest 2. Het biedt een enorme hoeveelheid startcontent en tutorials om je op weg te helpen, en Oculus heeft gidsen om aan de slag te gaan met Unity beschikbaar op hun website (Mike, 2020). Unity staat bekend om zijn gebruiksgemak en flexibiliteit, waardoor het een geweldige keuze is voor zowel beginnende als ervaren ontwikkelaars.
Unreal Engine is een andere populaire game-engine voor VR-ontwikkeling en wordt ook volledig ondersteund door de Meta Quest 2. Het staat bekend om zijn geavanceerde grafische kwaliteit en krachtige grafische mogelijkheden (Program-Ace, 2022). Unreal Engine 5 in combinatie met Oculus Quest 2 zorgt voor de beste visuele kwaliteit van je game (Program-Ace, 2022). Unreal Engine is echter complexer dan Unity en het kan langer duren om het te leren (Mike, 2020).
CryEngine is een andere game-engine die kan worden gebruikt voor VR-ontwikkeling, maar wordt minder vaak gebruikt dan Unity en Unreal Engine. Het staat bekend om zijn geavanceerde grafische mogelijkheden en krachtige physics engine, maar het kan moeilijker zijn om te leren dan andere game engines (Mike, 2020).
Godot Engine is een open-source game engine die kan worden gebruikt voor de ontwikkeling van Oculus Quest. Er is een Oculus Mobile plugin beschikbaar, alsook de Quest-specifieke Quest Toolkit voor Godot, die geleverd wordt met heel wat voorbeelden om je op weg te helpen (Mike, 2020). Godot staat bekend om zijn eenvoud en gebruiksgemak, waardoor het een goede keuze is voor beginners.
Daarnaast ondersteunt de Lumberyard game-engine VR-ontwikkeling, maar momenteel alleen desktopplatformen. Deze engine word ook minder vaak gebruikt dan Unity en Unreal Engine (Mike, 2020).
Elke game-engine heeft zijn eigen voor- en nadelen. Unity staat bekend om zijn gebruiksgemak en flexibiliteit, terwijl Unreal Engine bekend staat om zijn geavanceerde grafische kwaliteit en krachtige grafische mogelijkheden. Godot staat ook bekend om zijn eenvoud en gebruiksgemak, terwijl CryEngine ook weer bekend staat om zijn geavanceerde grafische mogelijkheden en krachtige physics engine (Mike, 2020).
Uiteindelijk is er niet heel veel verschil, Unity en Unreal Engine zijn de meest gebruikte game-engines en daardoor is hier ook meer documentatie over. Met Unity heb ik zelf al ervaring opgedaan in vorige semesters, met Unreal Engine nog niet.
Unreal Engine biedt een hoge grafische kwaliteit, dit is echter niet in het belang van dit project. Om de hoofdvraag gefundeerd te beantwoordden moet ik me focussen op low-fidelity prototypes en niet in een geoptimaliseerde hoge kwaliteit applicatie, zoals ik dit omschrijf in mijn aanpak van dit project. Het concept moet zich eerst bewijzen en daarvoor is een lage leercurve nodig.
De gebruiksvriendelijkheid, vele online hulp/ documentatie en mijn eerdere ervaring van Unity zorgen ervoor dat ik sneller en makkelijker prototypes kan creƫeren. Daarom kies ik voor Unity als game-engine voor dit project.