Deelvraag 3

Welke specifieke VR-applicaties zijn momenteel beschikbaar voor het onderwijzen van audiovisuele technieken en hoe effectief zijn ze?

Er zijn verschillende VR toepassingen beschikbaar voor het onderwijs. Ik kon echter geen specifieke VR toepassingen vinden die zich alleen richten op het aanleren van audiovisuele technieken. Toch zijn er verschillende VR toepassingen voor het onderwijs die gebruikt kunnen worden om audiovisuele technieken aan te leren. VR-technologie kan bijvoorbeeld gebruikt worden om leerlingen volledig onder te dompelen in wat ze bestuderen, zodat ze een 360-graden beeld krijgen van wat ze aan het leren zijn (Miller, 2022). Daarnaast zijn er VR-toepassingen die lesgeven in 360 videoproductie, zoals de cursus VR and 360 Video Production op Coursera (Coursera, z.d.).

Virtual Reality (VR) technologie zorgt voor een revolutie in het leren van talen en biedt gebruikers de kans om hun vaardigheden te vergroten door middel van interactieve en meeslepende gesprekken (Simona, 2023). VR-technologie kan ook worden gebruikt om wetenschap, taal en kunst te onderwijzen, zoals wordt aangetoond door VR Lessons by ThingLink, een verzameling interactieve afbeeldingen en video's over verschillende onderwerpen (Deniz, 2020).

VR-technologie kan ook gebruikt worden om hoogtechnologische en professionele opleidingen te geven om mensen te leren over de praktische aspecten van uitvoering. VR creƫert een levensechte sfeer voor de ingeschreven mensen om te oefenen voor de realtime situatie. Ze gebruiken een virtual reality landschap gecombineerd met de besturing die kan werken in coƶrdinatie met VR graphics (Muskan, z.d.).

In het algemeen heeft VR-technologie het potentieel om een meeslepende en boeiende manier te bieden om bepaalde lessen te geven, inclusief audiovisuele technieken. De effectiviteit van VR-toepassingen voor het onderwijs wordt echter nog steeds onderzocht en er zijn meer studies nodig om de volle omvang van hun effectiviteit te bepalen (Hamilton e.a., 2021). Wel zijn er al een aantal studies bekend waarin de conclusie is dat het een effectief effect kan hebben op de studenten.