Zoals ik eerder beschreef staat VR eigenlijk al vanaf het begin van het project vast. Zoals ik in het project plan schreef: “Roel en ik waren het er over uit dat VR de meeste mogelijkheden bied, vergeleken met AR of webapp. VR creëert ook meer ‘immersion’, ruimte voor intuïtieve design en toekomstige uitbreidingen. Davies schreef ook; “VR completely absorbs users into a virtual environment, and users suspend their contacts with the real environment. The simulated environment created by VR software and hardware also responds to users’ actions, which further creates an immersive experience for users.”. VR bied de ‘immersion’ om in een totaal andere wereld te stappen. Om de apparatuur in een virtuele studio dichter bij de student te brengen kan VR dus echt veel bieden. AR daarin tegen creëert enkel een laag boven op de werkelijkheid, dit zou de ‘immersion’ in dit geval niet verbeteren”.
ROC zou meerdere videomixers kunnen aanschaffen om een paar studenten te kunnen laten kennis maken met de apparatuur. Dit kost ROC enorm veel geld, de videomixer in kwestie kost zon 2,8 tot 3,8 duizend euro. En dan heeft ROC een model van maar een merk. De wereld van audiovisueel is een snel veranderende wereld en bedrijven proberen altijd bij te blijven.
Een VR-bril kost zo’n 400 euro, vergeleken met de 2 tot 3 duizend euros voor een exemplaar is dat erg goedkoop. In plaats van een student kunnen er tien bezig zijn met de apparatuur. Daarnaast bied VR veel mogelijkheden want dit platform kan ook voor andere apparatuur worden gebruikt. Daarnaast kan een student deze headset bijvoorbeeld een keer lenen van school om thuis te oefenen. En omdat de VR bril voor een school niet duur is, is dat vaak geen probleem.
Sturkenboom schrijft in een artikel, dat VR brillen door gebruiksVRiendelijkheid en de handtracking makkelijk te gebruiken zijn en er steeds minder last is van bewegingsziekte door de vooruitgaande kwaliteit van VR. (Sturkenboom, 2022).
Virtual reality (VR) is om verschillende redenen een goede optie om het leerbehoud te verbeteren. VR maakt actief leren mogelijk: Met VR kunnen studenten leren door "te doen" in tegenstelling tot leren via alternatieve passieve methoden, zoals luisteren naar een lezing. Wanneer studenten leren door middel van praktische activiteiten, is de kans groter dat ze informatie vasthouden. (Intel, z.d.).
VR verhoogt de betrokkenheid en verbetert de retentie: Studies hebben aangetoond dat VR de betrokkenheid kan vergroten en de retentie kan verbeteren, de belangrijkste kenmerken waar traditionele eLearning mee worstelt. VR stelt studenten in staat te leren door praktische ervaring, aangezien studenten worden ondergedompeld in een wereld die het echte leven simuleert. Leren door ervaring wordt beschouwd als de meest effectieve manier om te leren, en studies hebben aangetoond dat het de kwaliteit van het leren en het vasthouden van kennis met 70-90% verhoogt. (Barnard, 2021).
VR activeert de zintuigen, emoties en cognitieve functies van de hersenen: VR betrekt de zintuigen, emoties en cognitieve functies van de hersenen, waardoor de krachtigste aspecten van retentie worden aangeboord. Zo resulteert het gebruik van VR in trainingen in een retentiepercentage tot 80 procent een jaar na de training, vergeleken met 20 procent een week na de traditionele training. (Training Industry, Inc, 2018).
VR biedt onderscheidende leeromgevingen: VR biedt onderscheidende leeromgevingen die het leren en de retentie kunnen verbeteren. De binnen de VR-gebaseerde contexten verworven kennis werd goed overgedragen ter ondersteuning van de herinnering in niet-VR-contexten, ondanks het feit dat de leercontexten verschillend waren. (Essoe e.a., 2022).
VR, of virtual reality, blijkt een uitstekende keuze te zijn voor audiovisueel onderwijs. In vergelijking met alternatieven zoals augmented reality (ar) en audiovisueel onderwijs op een laptop of ander apparaat, biedt VR talrijke voordelen die het leerproces aanzienlijk kunnen verbeteren.
Een van de meest in het oog springende voordelen van VR is de mogelijkheid om studenten volledig onder te dompelen in een virtuele omgeving. Dit creëert een meeslepende ervaring die de betrokkenheid vergroot en ruimte biedt voor intuïtief design en toekomstige uitbreidingen. In tegenstelling tot ar, dat slechts een extra laag bovenop de werkelijkheid toevoegt, kan VR studenten daadwerkelijk laten stappen in een totaal andere wereld.
Een ander belangrijk voordeel van VR is de kosteneffectiviteit. Terwijl traditioneel audiovisueel onderwijs vaak hoge kosten met zich meebrengt, kunnen VR-brillen relatief goedkoop worden aangeschaft. In plaats van dure videomixers aan te schaffen, kunnen scholen met een beperkt budget met VR meerdere studenten tegelijkertijd toegang geven tot de apparatuur. Dit maakt het mogelijk om de leerervaring toegankelijker te maken en het aantal studenten dat met de apparatuur kan werken aanzienlijk te vergroten.
Bovendien biedt VR mogelijkheden voor andere toepassingen en apparatuur, waardoor het een veelzijdig platform is. Het stelt studenten in staat om niet alleen audiovisueel onderwijs te volgen, maar ook om andere vaardigheden en disciplines te verkennen. Door gebruik te maken van een VR-bril kunnen studenten bijvoorbeeld een keer de apparatuur lenen van school om thuis te oefenen. De betaalbaarheid van VR-brillen maakt dit vaak haalbaar voor studenten. Studies hebben aangetoond dat VR actief leren mogelijk maakt, waarbij studenten door praktische activiteiten informatie beter kunnen vasthouden in vergelijking met passieve leermethoden. Het bevordert de betrokkenheid en verbetert de retentie, omdat studenten kunnen leren door daadwerkelijk te ervaren. De immersieve aard van VR stelt studenten in staat om zich onder te dompelen in een virtuele wereld die het echte leven simuleert, wat de kwaliteit van het leren aanzienlijk verhoogt.
Daarnaast activeert VR de zintuigen, emoties en cognitieve functies van de hersenen, wat leidt tot krachtige retentie-effecten. Het gebruik van VR in trainingen resulteert in een hogere retentie, zelfs lange tijd na de training, in vergelijking met traditionele methoden. Dit maakt VR een waardevol hulpmiddel om kennis te behouden en toe te passen.
Ten slotte biedt VR onderscheidende leeromgevingen die het leren en de retentie versterken. De ervaringen en kennis die studenten opdoen in een virtuele context worden succesvol overgedragen naar niet-VR-contexten, waardoor het geleerde effectief kan worden toegepast in verschillende situaties.
Kortom, VR biedt een scala aan voordelen die het audiovisueel onderwijs kunnen transformeren. Van de meeslepende ervaring tot de kosteneffectiviteit, de mogelijkheden voor andere toepassingen, en de bevordering van actief leren en retentie, VR toont zich als een waardevol instrument voor het verbeteren van het leerproces en het bieden van een verrijkende educatieve ervaring aan studenten.