Uitkomsten

Deelvraag 2

Wat zijn de potentiële voordelen van het gebruik van VR-applicaties als leermiddel bij het aanleren van audiovisuele technieken?

VR maakt de mogelijkheid om aangepaste versies van een videomixer zo voor een student te zetten. Een versimpelde versie van een videomixer maakt het makkelijker voor studenten om de basis van audiovisuele technieken te leren zonder dat de studenten overweldigd worden door de ingewikkeldheid van apparatuur. Dit vinden de studenten fijn. De studenten gaven aan dat de ‘immersivity’ van VR hen vereiste om tegelijkertijd meerdere taken uit te voeren. Ze gaven aan dat dit hielp om de videomixer-technieken beter te begrijpen en te beheersen.

Hieronder staat beschreven hoe ik daartoe ben gekomen

Deelvraag 4

Hoe verhoudt de praktijkervaring en kennis van mbo AV studenten die een VR applicatie gebruiken zich tot die van studenten die traditioneel les volgen?

Uit mijn onderzoek blijkt dat de praktijkervaring en kennis van mbo AV-studenten die een VR-applicatie gebruiken zich positief verhoudt tot die van studenten die traditionele lessen volgen. De VR-versie van de videomixer-simulatie werd positief gewaardeerd vanwege de realistische en meeslepende ervaring. Studenten leerden multitasken en schakeltechnieken beter begrijpen en beheersen. In vergelijking met traditionele lessen bood de VR-applicatie een betere en gemakkelijkere manier om de functionaliteit van de mixer uit te leggen. Met slechts dertien knoppen konden studenten de basisprincipes begrijpen zonder overweldigd te worden. Hoewel verbeterpunten zoals het toevoegen van audio en fysieke knoppen werden genoemd, toont mijn onderzoek aan dat de praktijkervaring en kennis van studenten die de VR-applicatie gebruiken vergelijkbaar of zelfs beter kan zijn dan die van studenten die traditioneel les volgen. De VR-applicatie biedt een waardevol alternatief voor het aanleren van videomixer-vaardigheden, met behoud van realisme en interactiviteit.

Hieronder staat beschreven hoe ik daartoe ben gekomen

Usertesting

In sprint 3 focus ik me op de vraag: “Hoe verhoudt de praktijkervaring en kennis van mbo AV studenten die een VR applicatie gebruiken zich tot die van studenten die traditioneel les volgen?”. Dit doe ik doormiddel van een usertest op de doelgroep. Ik maak gebruik van de CMD methodes ‘thinking aloud’ en ‘usability testing’.

Ik ga een usertest doen om te vergelijken tussen een niet VR applicatie en mijn applicatie. Ik begon met een testplan te schrijven om een beter overzicht te krijgen wat ik verwacht te doen en te concluderen. Ik vraag een groep van minimaal acht studenten om mee te doen met deze usertest. Iedere student laat ik eerst beide versies testen en daarna stel ik ze een paar vragen volgens de enquete.

Volgens NN Group is het beter om een scenario met daarin een verzoek aan de gebruiker te geven met de ‘waarom’, dan een taak uit te moeten voeren zonder uitleg. (Nielsen Norman Group, z.d.). Een scenario moet de gebruiker zich kunnen inleven in hun rol als zelf schakelende regisseur. Ik probeer doormiddel van scenario’s sociaal wenselijke antwoorden te vermijden tijdens de usertest en vooral antwoorden te krijgen uit het gedrag.

Pc versie

De pc versie of ‘platte’ versie is anders dan de VR versie door 2D videomixer. Ik heb gekozen voor de muis als interactie middel. Het alternatief zou het toetsenbord zijn, de knoppen zouden dan direct via toetsen worden bediend. Maar ik wil graag dat de gebruiker moet zijn/haar handen moet bewegen, omdat dit ook in de VR versie gebeurt en daardoor hopelijk een gelijkere vergelijking kan worden getrokken.

Ik heb hier een ‘UI-element’ van gemaakt in Unity zodat de gebruiker de muis kan gebruiken om de knoppen in te drukken.

Eerste werkende versie:

Laatste versie die meer op de videomixer lijkt:

Video materiaal

Ik wil voor de test echte beelden gebruiken van een voetbalwedstrijd in plaats van de willekeurige videos die ik nu heb gebruikt, om zo een realistisch beeld te geven voor het scenario. Ik liep gelijk tegen het probleem aan dat er weinig beelden te vinden zijn van een live wedstrijd waar er nog niet geschakeld wordt. Ik zoek natuurlijk meerdere opnames van dezelfde wedstrijd van steeds een enkele camera bron. Door wat rond te vragen kwam ik achter video databases voor voetbalcoaches, hier worden videos opgeslagen van wedstrijden om tactieken te analyseren en dergelijke. Dit zit helaas wel achter een ‘paywall’ en daardoor kijk ik even verder.

Ik heb gezocht naar alternatieve sporten die hier wellicht wel bronnen voor hebben. Hieruit kwam; Tennis, Golf en Formule 1. Tennis heeft veel videos op YouTube staan van dezelfde tenniswedstrijden, het probleem en de reden waarom dit een makkelijke optie is bij tennis is dat er maar weinig camera hoeken zijn. Dit zorgt ook voor weinig uitdaging en creativiteit.

Golfuitzendingen maken vaak gebruik van meerdere camera's, maar er zijn situaties waarbij één enkele camera het spel van één specifieke golfer gedurende de hele ronde vastlegt. Alleen is er bij golf ook weinig uitdaging omdat er weinig gebeurt over een lange tijd.

Formule 1 heeft een functie waarbij je door verschillende live beelden kunt rouleren. Dit moet dan via F1TV en zit ook achter een ‘paywall’. Hiervoor zou ik de livestream tijdens een wedstrijd moeten opnemen.

Alternatief

Het vinden van geschikt beeldmateriaal is erg lastig en kost me tot nu erg veel tijd. Ik besloot daarom om zelf een video te maken. Ik wilde iets eenvoudigs creëren dat zonder audio te volgen was, omdat ik anders snel een audio mixer moest regelen. Daarom koos ik ervoor om een video te maken over het zetten van koffie, omdat dit een makkelijk proces is dat weinig tijd kostte. Ik kon vier camera's lenen van Fontys Journalistiek helpdesk.

Hieronder de vier opgenomen beelden, ze starten net iets na elkaar wanneer de camera ‘online’ komt. Het kan zijn dat de beelden hier op de website niet soepel en/of te gelijk lopen door de bestandsgrootte die ingeladen moet worden.

Gebruikerstest

Het doel van deze test was het vergelijken tussen het gebruik van een VR-applicatie en een pc versie hiervan (deelvraag 4). “VR was erg intens en moeilijk om alles tegelijk te volgen precies zoals ons vak dus” — student AV.

Testplan usertest 2 juni 2023.pdf


Voice commands

Om een regisseur na te bootsen, zoals ik in sprint 1 uitlegde, wil ik gesproken tekst af laten spelen met de camera bron. Zoals “Camera 3 live!” en “Camera 1 op preview!”. Ik liep al snel tegen het probleem aan dat dit erg complex is om uit te werken. Daarom heb ik deze functionaliteit deels uitgewerkt zodat ik deze kon testen. Ik wil graag weten of dit de tijd waard is, ik maakt gebruik van een A/B test volgens de CMD methodes.

Hieronder een codesnippet van deze functionaliteit in Unity.

In deze periode had ik geen toegang tot de doelgroep omdat Roel een aantal weken niet aanwezig was. Hierdoor was ik geneigd om terug te vallen op andere mbo studenten, namelijk de mbo stagiaires van PIT. Ik koos hiervoor omdat ze toegankelijk waren aangezien ik op dezelfde plek werk. Omdat deze test geen inhoudelijke kennis van AV benodigd van de testgroep, is het, in die zin, geen probleem om naar andere mbo studenten te stappen. Ik schreef een testplan.

Testplan A/B test.pdf

A/B test

De doelstelling van de A/B-test was om te beoordelen of het gebruik van AI gegenereerde stemmen effectief is bij het aankondigen van taken aan gebruikers. Na het analyseren van de gegevens bleek dat het gebruik van AI gegenereerde stemmen niet effectief was. Gebruikers gaven aan dat de taken willekeurig waren, niet consistent waren en dat de volgorde vaak fout werd overgebracht. Hoewel de problemen met de volgorde mogelijk opgelost konden worden, zou dit veel tijd kosten en het resultaat niet rechtvaardigen. Op basis van deze bevindingen heb ik besloten om af te zien van het gebruik van AI gegenereerde stemmen.

Ik heb besloten om geen gebruik te maken van AI gegenereerde stemmen. Het oplossen van de problemen met de volgorde kost te veel tijd en levert geen waardevol resultaat op.

Reflectie

Tijdens deze sprint heb ik veel nuttige bevindingen gedaan over wat voor de doelgroep belangrijk is bij het prototype. Ik ben dan ook tevreden over het resultaat. Het prototype is een opleverbaar product, de gehele basisfunctionaliteit zit in de videomixer. Ook gebruikt het de zelf gemaakte beelden en kan het al gebruikt worden door studenten om mee te oefenen, dit is precies wat Roel wilde. Ik kreeg van Roel en de studenten terug dat ze blij waren met het prototype en dat dit echt iets kon toevoegen aan het onderwijs. Wat ik tijdens deze sprint wel jammer vond is dat ik tijd heb besteed aan de voice commands, deze functie bleek veel tijd in beslag te nemen en dat was het niet waard voor wat de uitkomst zou zijn. Ondanks dat, ben ik blij met deze sprint, ik heb veel meters gemaakt en nieuwe inzichten gekregen.

Ga naar oplevering.